Kunst in een kloostergebied

Het eeuwenoude kloostergebied De Heilige Driehoek in het Noord-Brabantse Oosterhout vormt tijdens de 1e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek het decor voor hedendaagse kunst, met als thema Liefde. Het radioprogramma Zin in weekend neemt zijn luisteraars er op zaterdag 7 en zondag 8 oktober mee naartoe.

Aan de rand van het Noord-Brabantse Oosterhout staan drie klooster, letterlijk in een driehoek, in de volksmond ook wel de Heilige Driehoek genoemd. Het zijn drie actieve kloosters: in Sint-Catharinadal wonen zestien norberti­nessen, in Onze Lieve Vrouwe Abdij 23 benedic­tinessen en in de Sint-Paulusabdij woonden tot voor kort benedic­tijnen. Nu woont er de oecu­menische gemeenschap Chemin Neuf.

Droom uitgekomen

De imposante gebouwen zijn omgeven door fraaie tuinen en landerijen. Het geheel straalt stilte en schoonheid uit. Hier vindt tot en met 22 oktober 2017 de 1e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek plaats, een manifestatie waarbij hedendaagse kunst wordt verbonden met het spiritueel en artistiek erfgoed van de Heilige Driehoek. In totaal zijn er 150 kunstwerken van 26 hedendaagse kunstenaars te bewonderen.

“Alle kunstenaars die we hier hebben, zijn geïnspireerd geraakt door de omgeving van de kloosters, hun bewoners en het thema Liefde, één van de drie goddelijke deugden. Mijn droom is uitgekomen”, aldus Guus van den Hout, curator van de 1e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek.

Restjes stof

De kloosters hebben zelf ook een kunstzinnige traditie. Er worden oude boeken gerestaureerd, middeleeuwse handschriften en gobelins bewaard en liturgische gewaden vervaardigd. Kunstenares Marieke Bolhuis mocht dit voorjaar een aantal weken in de Onze Lieve Vrouwe Abdij verblijven om nieuw werk te maken. In dat nieuwe werk heeft zij allerlei restjes stof en klosjes met katoen uit het klooster verwerkt.

“De wereld van het klooster was mij onbekend, maar het was een ideale omgeving om in alle rust en ruimte te kunnen werken”, vertelt Marieke. “Ik ben zelden zo pro­ductief geweest. Dat kwam mede omdat mijn ritme verweven was met het ritme van het klooster. Ik nam deel aan de gebedstijden, mijn hoofd kwam dan tot rust en daarna kon ik vol energie weer verder. De zusters volgden mijn werk met belangstelling en kwamen regelmatig in mijn atelier kijken. Dat waren bijzondere ontmoetingen.”

Het hele artikel leest u in KRO Magazine 40. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Zin in weekend over de Biënnale is op 7 en 8 oktober om 18.00 uur te horen op NPO Radio 5. Klik hier voor meer informatie over de 1e Biënnale Kunst in de Heilige Driehoek. 

Tekst: Hennie Burggraaf