TV Toen: De stoel

In de rubriek TV Toen biedt KRO Magazine wekelijks een terugblik op de tv-geschiedenis. Deze week gaan we terug naar 1990, toen Rik Felderhof door het land reisde met De stoel.

Tussen Showroom en Man bijt hond in is het vanaf 1990 de beurt aan Rik Felderhof om onbekende, bijzondere mensen te portretteren. Hij bevestigt een grote rieten stoel op zijn imperiaal en rijdt daarmee door het land, op weg naar zijn excentrieke gasten. Later bindt hij er ook schaatsen of ski’s onder en hij hangt zelfs met de stoel onder een parachute. In De stoel portretteert Felderhof onder meer de kleurige Renske, die speciaal voor hem een welkomstdans doet, maar geïrriteerd raakt wanneer de presentator niet meedoet.

Eregalerij

Er is een kunstenares die indiaan wil worden en met Tinus de Palingboer gaat Felderhof in alle vroegte vissen. Een dame maakt poppen van de buitenaardsen die zij regelmatig ziet. Allemaal krijgen ze zonder oordeel een plekje in de eregalerij die De stoel is. Felderhof, die hiervoor net van de radio komt, bereidt geen enkel interview voor en doet zelf de regie. Wanneer hij als los item in De stoel Anne­marie Grewel en Joseph Luns bij elkaar zet, vormt dit later de basis voor zijn succesvolle interviewserie Villa Felderhof.

Terugkijken?

“Doe toch kallem an. Slakk’n en hoaz’n hebb’n tegelieke nieuwjoar.” Of in gewoon Nederlands: doe maar rustig aan, de slakken en de hazen vieren tegelijk nieuwjaar. Aan de Rivièra portretteert Rik Felderhof ‘Klazien uut Zalk’, met haar levenswijsheden. De boerin heeft het nogal warm in de Franse streek. De aflevering is hier terug te zien:

 

Redactie: Roel van Bekkum