Teun van de Keuken ´Ik ben nogal wantrouwend aangelegd´

Journalist en programmamaker Teun van de Keuken pleit voor meer openheid en eerlijkheid. In zijn boek De supermarktsurvivalgids vertelt hij hoe consumenten zich kunnen wapenen tegen verleiding en misleiding in de supermarkt.

Hoe zorgen supermarkten dat consumenten zoveel mogelijk kopen?

“Door de vaart er bij de bezoeker uit te halen. Er is nooit daglicht in de supermarkt, er hangt geen klok, er klinkt rustige muziek en je kan een kopje koffie drinken. Ook aanbiedingen en schaaltjes met eten moeten zorgen dat je zo lang mogelijk blijft.”

Hoe doe je zelf boodschappen?

“Ik heb een koptelefoon op met eigen muziek en ik heb altijd een boodschappenlijstje. Ik heb gehoord dat vooral mannen dat er lullig uit vinden zien, maar zet het dan gewoon op je telefoon. Ik probeer ook steeds naar dezelfde supermarkt te gaan. Dan ken je de inrichting en kun je snel alles vinden.  Dat doen supermarkten namelijk ook: producten verstoppen die veel mensen kopen. Neem eieren, daar is iedereen altijd naar op zoek omdat die vaak op een hele onlogische plaats staan. Het is permanent Pasen in de supermarkt. En onderweg word je overal verleid tot aankopen.”

Wat zijn je plannen nu dit boek uit is?

“Ik overweeg een kookboek te maken. Ik merkte bij het schrijven van dit boek dat veel mensen kookangst hebben. Daarom grijpen ze onnodig naar pakjes. Maar bijvoorbeeld een pastasaus maak je gemakkelijk van ingeblikte tomaten. Het moet dus een simpel en aantrekkelijk kookboek worden, om te koken zonder stress. Dat zou ook een logische stap zijn. Nu heb ik beschreven wat de rommel is en dan laat ik zien hoe je zonder die troep  makkelijk zelf kan koken.” Lachend: “En natuurlijk ook omdat ik af en toe iets positiefs wil brengen.”

Het hele interview leest u in KRO Magazine 2. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Carlijn Schepers