Remco Veldhuis: “The Passion is een ode aan hoop”

Cabaretier Remco Veldhuis is dit jaar verteller in The Passion, de muzikale vertelling van EO en KRO-NCRV over de laatste uren van Jezus. Niet toevallig, want Veldhuis stond dit jaar met een voorstelling over de Bijbel in het theater. “Ik ben niet gelovig, maar troost me met de gedachte dat er iets is.”

Met zijn voorstelling Lang verhaal kort stond Remco Veldhuis de afgelopen maanden voor uitverkochte zalen. In die voorstelling vertelt hij dat hij met zijn vader vaak langs de Bijbel-In kwam, een winkeltje in Haarlem waar ze alleen maar bijbels en christelijke boeken verkopen. De etalage met daarin Christus aan het kruis en biddende figuren met lange gewaden had een grote aantrekkingskracht op hem. Maar z’n vader had een nogal gemankeerde relatie met het geloof en trok Remco dan ook keer op keer hardhandig weg van de etalage. Toch bleef Veldhuis altijd een fascinatie houden voor hét boek. De rol van verteller in The Passion is daarom een logische stap. “Ik ga geen grappen maken over dit verhaal. Ik zoek vooral het eigentijdse perspectief.”

Op welke manier geef jij invulling aan de rol van verteller?

“Het is een dramatisch verhaal, dat weet iedereen, en we weten ook allemaal hoe het eindigt. Maar ik wil toch vooral laten zien waar het lichtpuntje zit. Jezus heeft zich bewust opgeofferd voor iets waar hij in geloofde en er zijn in deze tijd nog steeds mensen die dat doen, voor een mooiere en betere wereld. Iedereen kan een klein beetje zo’n Jezus zijn. De boodschap in de Bijbel ‘Heb de ander lief zoals jezelf’ klinkt misschien een beetje tuttig, maar als iedereen dat zou doen ben je meteen van alle gezeik af. Het is zo makkelijk, maar door de simpelheid zien mensen de oplossing niet.”

Wie is voor jou een Jezus in deze tijd?

“Ik had Obama heel hoog zitten, ik weet eigenlijk niet waarom. Maar hij zat ook achter oorlogen. Het zit niet in wereldleiders, dat kan gewoon niet, want macht corrumpeert altijd. Het zit in de kleine verhalen van mensen die we niet kennen. Ik denk dat Jezus eerder zit in een jonge vrouw die uit Texas is weggegaan en nu in haar eentje een opvangcentrum voor dakloze kinderen in Nepal runt. Of de kinderarts in Aleppo die zijn werk blijft doen terwijl de bommen over zijn hoofd vliegen.”

Het hele interview leest u in het KRO Magazine van week 14-15. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Carmen Fernald


The Passion is op donderdag 13 april om 20.30 uur te zien op NPO 1.