Jeroen Krabbé: ‘Afzondering vond ik eigenlijk wel prettig’

Jeroen Krabbé kreeg drie jaar de tijd om het leven van kunstenares Frida Kahlo uit te pluizen. Het resultaat is te zien in zijn nieuwe reeks Krabbé zoekt Kahlo. ‘Van elke kunstenaar ga ik houden.’

De opnames hadden eigenlijk in 2020 al moeten plaatsvinden.

“Na intensief spitten in historische atlassen en biografieën waren we klaar om te draaien. Toen de filmploeg naar Mexico wilde gaan, brak corona uit. Eerst dacht ik: over een maand of drie kunnen we wel weer reizen, maar het werd langer en langer. Als er al gevlogen werd, ging dat gepaard met strikte voorwaarden. Op de plek van bestemming moesten reizigers in quarantaine.”

Afzondering is een rode draad in het levensverhaal van Frida Kahlo. Is dat toeval?

“Puur toeval. Op haar zesde werd Frida gedwongen in quarantaine te gaan omdat ze polio had. Toen ik dat ontdekte – maanden vóór de corona-uitbraak – vroeg ik me af hoe ik dat moest uitleggen. Ik was bang dat niemand zou snappen wat het inhoudt. Nu Krabbé zoekt Kahlo wordt uitgezonden, drie jaar later, weet iedereen wat het betekent dat ze negen maanden in quarantaine moest.”

Heeft de coronaperiode meer positiefs opgeleverd?

“Met de afzondering had ik geen moeite, die vond ik eigenlijk wel prettig. Maar het bleef vervelend dat we de serie niet konden draaien. Nu pas, achteraf, besef ik ten volle hoe fijn het was dat ik jarenlang met Frida Kahlo bezig kon zijn, ook al was het min of meer gedwongen. Ik bleef stuiten op nieuwe details, nieuwe plekken en mensen die voor haar van betekenis zijn geweest. In de coronaperiode heb ik veel gelezen over de geschiedenis van Mexico en zijn oorspronkelijke bewoners, de Maya’s en Azteken. Die culturen hebben veel meer te bieden dan het strenge katholicisme en marktdenken dat de Spaanse overheersers de inheemse bevolking hebben opgedrongen. Op allerlei manieren vraagt Frida aandacht voor die verdrongen culturen, hun talen en hun symboliek. In haar kunst en haar kleding, maar ook door te demonstreren en actie te voeren.”

Het hele interview leest u in KRO Magazine 34+35. Bent u geen abonnee, maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Maria Aarts