Dominic Seldis: ‘Ik wil mensen verrijken met muziek’

Jurylid Dominic Seldis heeft weer intens genoten van dit seizoen van Maestro. Het gaat de aanvoerder van de contrabassen in het Koninklijk Concertgebouworkest sowieso voor de wind. ‘Ik heb harder gewerkt dan wie dan ook om hier te komen.’

Wat brengt je rol als jurylid van Maestro jou?

“Ik ben ontzettend trots deel uit te maken van het succes van het programma. Het komt in mijn werk maar weinig voor dat alles samenvalt. Soms heb je een prachtig tv-programma, maar kijkt niemand ernaar. Of je hebt een prachtig concert met de beste muzikanten, maar er komt niemand. Of andersom, de zaal zit vol, maar het concert is slecht. Bij Maestro klopt het allemaal: het is een goed programma, het draait om prachtige muziek én het wordt ook nog eens goed bekeken. Het klopt gewoon. Het is een feelgoodprogramma over mijn favoriete onderwerp: muziek. De kandidaten willen niet per se winnen, maar bovenal leren dirigeren. Het is prachtig om dat te zien gebeuren.”

We houden in Nederland allemaal van je Britse humor. Ben je altijd zo grappig of speel je een rol?

“Ik ben dus helemaal niet zo grappig. Mijn twee broers zijn véél grappiger dan ik en zo kan ik nog tientallen mensen opnoemen die ik veel grappiger vind. Het enige wat ik kan is een goede oneliner op precies het juiste moment laten vallen. Maar zo ben ik natuurlijk niet elke dag. Op televisie zien mensen de beste versie van Dominic Seldis. Ik probeer helemaal geen komiek te zijn, ik heb alleen het grote geluk dat de Nederlandse kijkers en ik hetzelfde gevoel voor humor hebben. En geloof me, als je mensen ontmoet met dezelfde humor, dan voel je je in de hemel! En als je dan ook nog met deze mensen muziek mag maken en over muziek mag praten, dan ben je dubbel in de hemel!”

Je woont nu bijna tien jaar in Nederland. Denk je dat je blijft?

“Dat denk ik wel, ja. Ik voel me hier thuis. Dat was natuurlijk niet vanaf dag één zo, maar inmiddels heb ik mijn draai gevonden. Ik heb een heel lieve Nederlandse vriendin, ik werk voor het mooiste orkest ter wereld en heb heel hard moeten werken om er aangenomen te worden. Ik woon in een fijn huis aan het water. En dan is er nog Maestro. Het is me echt niet altijd voor de wind gegaan, natuurlijk niet. Het kan ook zomaar veranderen, één verkeerd moment en ik ben ‘het nieuws van gisteren’. Dat is de realiteit in de muziekbusiness. Maar nu het zo goed met me gaat, geniet ik elk moment van deze succesvolle periode.”

Het hele interview leest u in KRO Magazine 50. Bent u geen abonnee maar wilt u niets meer uit de gids missen? U kunt hier abonnee worden.

Tekst: Lieneke van der Fluit